onsdag 15 april 2009

Trädgårdsdrömmar




En dag som denna när solen skiner, temperaturen kryper uppåt och snön smälter så väcks trädgårdsplanerna omedelbart till liv. Det kollas bloggar och bläddras i tidningar och böcker för att hitta inspiration. En av anledningarna till att vi förälskade oss i vårt hus var den stora trädgården och alla de möjligheter som den innebär men för två totala trädgårdsnybörjare som oss är det inte helt lätt att få ihop så stora ytor till en vacker och lättskött helhet. Vi har funderat av och till på att anlita en trädgårdsarkitekt men det känns inte riktigt rätt av flera anledningar. För det första kostar det en hel del pengar, pengar som vi hellre lägger på något annat, för det andra finns ju en risk att det ändå inte blir som vi vill ha det och för det tredje så är ju själva skapandet vårt stora intresse och drivkraft. Så det lutar åt att vi designar allt själva, men just nu känns det som en djungel av beslut och jag har ingen klar bild av hur jag vill att det ska se ut. 

Men några beslut är dock tagna. Att vi skulle rama in gården med en häck var en självklarhet. Hitintills har 300 hagtornplantor kommit i jorden och markerar gräns mot grannen och vägen men en sida återstår att rama in. Även om plantorna fortfarande är små och ynkliga (och fortfarande begravda i snö...) så fick tomten ändå en helt annan känsla. Ett annat beslut som är tagit är var vi ska anlägga köksträdgården och att den ska påbörjas i sommar. Att den ska innehålla jordgubbsland, bärbuskar, fruktträd, potatisland, kryddland och växthus är också klart men hur de ska se ut och placeras inbördes är ännu bara i planeringsstadiet. Växthuset kommer att få vänta ett par år men när det finns tid till det så får det gärna se ut ungefär som dessa från Sweden Green House. Har ni några tips och råd att ge en total trädgårdsamatör som mig på vägen? Allt mottages tacksamt! 

6 kommentarer:

  1. Hej igen! Typiskt mig att surfa iväg en sen kväll och röja min så omsorgsfullt dolda identitet... ;-)

    Det där med trädgård låter härligt. Själv bor jag dock i radhus så jag får drömma om framtiden då jag bor i min lilla röda stuga och inte i den här 70-talslådan!

    Ha en fin kväll. I solen. Äntligen!

    /Anna

    SvaraRadera
  2. Underbara bilder! Lycka till med ert renoverande!

    Annelie

    SvaraRadera
  3. Åh vilka ljuvliga bilder! Jag förstår att du vill ha ett sådant växthus, vem skulle inte vilja det? Tyvärr är jag trädgårdsnybörjare själv så jag har inga råd att ge.

    SvaraRadera
  4. Hej,

    visst är det härligt med trädgårdsdrömmar och med köksträdgård. Vi har en ganska liten köksträdgård men varje år förundras jag över att en relativt liten yta kan ge sån hög avkastning, det är en kul lön för odlarmödan.
    Drömmer också om ett sånt där växthus...

    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  5. Drömmen är ju att kunna köpa ett sånt...men har för mig att det kostar massor.

    Vi håller på att forma vår trädgård, efter förre ägaren som lät allt växa igen så vi har fått lov att ta bort mycket.

    Vår tomt lutar så vi har gjort trappor av gatsten på 3 olika ställen och håller på att göra en liten mur av natursten för ytterligare en avsats. Växter planeras men det är svårt med vad man ska välja. Vi bor i zon V så allt växer inte som man skulle vilja köpa.

    Lycka till!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  6. Vi har en tomt (3300kvm) med stora gröna ytor. En sak vi aldrig ångrat att vi köpte är en sån självgående gräsklippare! Svidande dyr (speciellt den storleken vi behövde) och en del meckel att installera gränskabel mm, men vi har inte klippt gräsmattan på 3 år nu! och den är alltid välklippt och fin.
    Innan hade vi stora och många planer på saker som tar gräsmattsytor, typ många gångar, rabatter och altaner för att helst inte ha nån gräsmatta alls att klippa =)

    SvaraRadera

Annonser: