tisdag 7 juli 2009

Före & efter regnet...


Idag har regnet fullkomligt vräkt ner hela dagen och när jag mitt på dagen inte ont anande gick ner i tvättstugan för att ta mig en dusch så möttes jag av en otrevlig och lerig överraskning.... Det forsade in jordblandat vatten genom ett kulverthål i väggen strax under bänkskivan så både golvet och tvättsäckarna var fulla av lervälling! Paniiiiik!!! Jag försökte först pula in en trasa i hålet men trycket var för högt så jag rusade ut i störtregnet för att se hur jag på något sätt kunde få stopp på eländet. Och det fick jag som tur var! Det visade sig att vår påbörjade grävning för vattenavrinningen verkade som ett dike och ledde allt regnvatten från taket rakt ner i vår källare genom det hål där kulverten från garaget går in i huset (ännu ett ofärdigt projekt...) så jag sprang efter en spade, grävde en fördämmning så att vattnet inte skulle kunna komma fram till hålet och sen skarvade jag på stuprören för att leda vattnet så långt bort från huset som möjligt. När jag var klar så hade jag fått stopp på läckaget men jag var täckt i lera från topp till tå... Men tur i oturen ändå att jag gick ner i källaren och såg förödelsen i tid, jag vill inte ens tänka på hur det hade kunnat se ut om det hade fått hålla på längre.... En av aktiviteterna på morgondagens schema är iaf spikad: sanering av tvättstuga=)

17 kommentarer:

  1. Ja herregud, här har det flugit gnistor ur uttagen ikväll, det har dånat så att man tror huset ska rasa... usch. =/
    TUR att du är så himla handlingskraftig och klok att du fick stopp på ert översvämningselände!! Hoppas att allt går bra... I västerbotten kunde ni visst få upp mot 70 mm?!
    Nej du - nu kan allt värmen få komma tillbaka så att allt blir knastertorrt igen.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jisses! Ändå tur i otur att du upptäckte det i tid och stoppade det. Då är det städning som gäller nu...stackare. Kram

    SvaraRadera
  3. hej!

    Vilket otroligt projekt ni har tagit er ann. Vilket underbart hus!!!

    SvaraRadera
  4. Neeej stackare! Men som uvanstående skrivit; tur du är handlingskraftig!

    Kram kram!

    SvaraRadera
  5. Hej! Usch och fy vilken panik du måste ha fått när du kom in i tvättstugan. Tur att det löste sig.
    /Maria

    SvaraRadera
  6. Fy vilken syn det måste vara att komma ner och se all lera. Skönt att du lyckades få stopp på det.

    Ha en skön dag. Iaf när tvättstugan är sanerad;-)

    SvaraRadera
  7. Va fint ert hus blir. =)

    SvaraRadera
  8. Nej men hjälp vilken syn :/ Vilken tur att du kom ner i grevens tid.. Sånt här kan man ju skratta åt i efterhand, men..

    Hoppas allt reder sig och att du får det "sanerat" :)

    Kram Jojo

    SvaraRadera
  9. Vilken panik! Men det var ju som sagt tur att du fick syn på förödelsen innan det gick för långt! Regnvatten som droppat från taket i både vardagsrum och sovrum har jag varit med om, men lera har vi i alla fall sluppit - än så länge :)
    Hittade hit genom Magdalena. Det var himla kul att få se dina före och efter bilder. Kommer snart tillbaka och följer förvandlingen.
    Kram,
    Ann

    SvaraRadera
  10. Hittade också hit via länk från Magdalena och måste bara berömma ert projekt! Vilken ork ni har att bara ta tag i ett sådant jätteprojekt och se möjligheterna samtidigt som du verkar varit gravid och fått barn men renoveringen fortgår, är helt förstummad! Jättesnyggt blir det i allafall och ni renoverar med känsla - kul att se, kommer följa ert fortsatta arbete, lycka till!

    SvaraRadera
  11. Stackars dig!
    Inte kul med översvämning i källaren.
    Ca 6 mån efter vi flyttat in i vårt hus 1989, så hade vi avloppsvattnet på källargolvet, med diverse flytande omkring.
    Det blev för Tom att gräva upp halva trädgården o se på avloppsröret.
    Rötterna från ett stort päronträd hade krossat cementröret o det var stopp. Det blev nya plaströr och några år därefter sågades trädet ner samtidigt som några andra i vår trädgård.
    Det blir endel överraskningar med gamla hus.
    Hoppas du fått fint nu.
    Kram Helene

    SvaraRadera
  12. Jätte snyggt=)

    ska vi adda varandra på bloglovin?

    Kram Sassa en 2 barnsmamma.

    SvaraRadera
  13. Men sånt elände... Tur att man är redig och snabbtänkt som du i detta fall!

    Kram Annica

    SvaraRadera
  14. Himmel och pannkaka! Så synd på din fina tvättstuga, men tur att den går att rädda och att du har klinker och skåpen på ben.
    Ibland finns kanske något bakomliggande som gjorde att du just då kände för en dusch...
    Din tvättstuga har etsat sig i mitt minne och varje gång jag är i min, tänker jag på din fina!

    SvaraRadera
  15. Nej fy vad trist! :C Usch ingen rolig start på sommaren för er.

    Krams!

    SvaraRadera
  16. Å herregud! Tur att du hann se det i tid. Härligt med tvättstuga annars. Och din var riktigt snygg också. En annan får ju stå i ett spinbelbefolkat hörn i källaren där tvättmaskin och torktumlare står.

    SvaraRadera
  17. OjOjOj!!!!!
    Hoppas att allt har ordnat sig med detta för det kan inte ha varit roligt! :((((

    SvaraRadera

Annonser: