tisdag 19 oktober 2010

Summering av trädgårdsåret 2010

VAB idag igen så vi har gjort höst i köksträdgården lilla T och jag. Vi har städat och gödslat genom att mylla ner löv och brunnen hästskit. Sen plockade vi också in det sista ätbara, det var jordärtskockorna som fått vänta ute så länge. Så i kväll blir det kycklingfilé med svamp- och jordärtskocksgratäng till middag, receptet hittar du här. Termometern kryper neråt, den första snön har kommit (och gått) så nu är trädgårdssäsongen verkligen över och det är dags att summera året som gått.

Vad har vi då gjort 2010?

* Vi tog ner ytterligare åtta missprydande och/eller felplacerade träd.
* Vi utökade fruktträdgården med två äppelträd till.
* Den efterlängtade köksträdgården anlades och i samband med det påbörjades arbetet med grusgångarna.
* Vi fräste upp ytterligare ca 2000 kvadrat av den gamla berg-och-dalbanelikanande gräsmattan och sådde in ny.
* Vi planterade ytterligare 150 häckplantor för att rama in tomten.

Vad tar jag med mig till nästa år?

I köksträdgården odlade jag morötter, rädisor, dill, gräslök, rödbetor, squash, purjolök, sju sorters sallad, ärtskidor, potatis, vitkål, jordgubbar, smultron och jordärtskockor. Det mesta lyckades över förväntan men vitkålen, mangolden och purjolöken får jag ta nya tag med nästa år. Skuttans favoriter blev förutom jordgubbar och smultron ärtskidorna och morötterna. En av bäddarna fyllde jag med sommarblommor men den blev inte alls som jag hade tänkt mig så det får bli något ätbart där nästa år istället, några förslag på vad jag kan utöka med?

Drömmar och planer inför 2011.

* Jag skulle vilja hinna bygga en lekstuga till lilla T.
* En kompost skulle vara underbart att ha.
* Stenläggning runt entréerna vill jag gärna att vi ska hinna med.
* Sen skulle jag vilja plantera fler buskar och träd för att skapa rumskänsla.
* Sist men inte minst drömmer jag om att anlägga rabatter runt verandan och hitta en plats för tulpaner, allium och andra vårlökar.

7 kommentarer:

  1. Jag längtar till våren då jag kan sätta igång med mina odlingar.
    I år har det bara blivit lite plantering runt stenarna mitt på framsidan.

    I vinter får jag drömma och läsa trädgårdsböcker ordentligt!

    SvaraRadera
  2. Oj! Ni har gjort MYCKET i år!
    Och snyggt är det oxå!
    Här hoppas jag att jag får ordning på odlingsbäddar till våren, funderar på att snickra ihop dem nu faktiskt. Vi får väl se.
    Måste gräva min nya rabatt nu eftersom jag har köpt lökar redan... typiskt mig; handla först och gräva sedan!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag är såååå imponerad av allt ni hinner med!

    Vår plan för våren är också en lekstuga till lillan, hoppas också få till en rabatt med dahlior och lämpliga sommar blommor. Får se hur mycket som hinns med när familjen blivit 4...

    SvaraRadera
  4. Sjukt fin header du har!:)
    Lust att följas via bloglovin? :D

    SvaraRadera
  5. Krasse är mitt tips till nästa år. Själv satte jag några frön hos jordgubbarna, och lagom tills de inte hade så mycket kvar att ge började krassen växa. Blev överfullt i pallkragarna, men blommorna är ju så härliga och livar upp på sensommaren/hösten och är ju dessutom ätbara.
    http://tingelingh.blogspot.com/2010/09/tar-vara-pa-sommarens-sista-blommor.html

    SvaraRadera
  6. Oj vad mycket ni har gjort i trädgården!
    Vi har MASSOR att fixa med i vår "trädgård" och förhoppningsvis kommer vi igång med det nästa år...

    Du har en liten sak att hämta inne hos mig förresten :)

    Kram Vanja!

    SvaraRadera
  7. Jag fick Jordärtskockor från skåne förra året. Planterade dom i vårt gamla skruttväxthus med bl.a en trasig ruta. Växte så det knakade och dom fick vissna ner och övervintra i jorden. Gissa om jag blev förvånad i våras när det dom började att gro!!Dom kan alltså övervintra även i Västerbotten!!

    SvaraRadera

Annonser: