söndag 21 november 2010

Hur man väcker en amaryllis!?


Jag fick ett gammalt trätråg av min goa mamma igår och idag har jag fyllt det med lite mossa, kottar, ligonris, kanelstänger och årets första, men absolut inte sista, hyacint. Älskar verkligen den tid vi har framför oss nu när man får dricka glögg, äta lussekatter, pepparkakor och annat gott och lysa upp tillvaron med ljus både inne och ute. Mys!!!

Jag fick mig en riktigt glad överraskning när jag gick ner i källaren idag, mina amaryllisar från förra året verkar ha överlevt trots att jag totalt glömt bort dem. Så nu har jag tagit upp dem i stugvärmen och tänkte se om jag kan få dem att blomma i år igen, hoppas hoppas! Jag har läst mig till att man ska göra så här:

* Ta upp löken ur jorden och borsta rent rötterna.
* Ställ löken i ett glas med vatten ett par timmar så att rötterna får dra åt sig vatten men se till så att själva löken inte tar i vattnet.
* Plantera sedan om den i ny jord, vattna igenom den och ställ den varmt.
* Vattna den sedan mycket sparsamt tills blomknoppen (förhoppningsvis) sticker upp.

Någon av er bloggläsare som vet om det är så man ska göra eller har några andra knep?

11 kommentarer:

  1. stockholmskan21 november, 2010

    åh, om du får till det, låt oss veta: jag har försökt på alla sätt, det blir bara blad, aldrig nya blommor :-(

    SvaraRadera
  2. Tycker receptet verkar bra. Ljus och mycket undervärme ska också vara bra.
    Lycka till.

    SvaraRadera
  3. Låter precis som det ska tycker jag. Det blir nog bra, bara hoppas på att det finns en liten knopp däri.
    Snyggt med tråget blev det också.

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Oj jag har ingen aning... gröna fingrar har jag tyvärr inte.
    Hoppas att allt är bra med er och fina magen :)
    Så mysigt det ser ut med ditt fina arragemang! Äntligen kan man börja julpynta så smått!
    Kram Vanja.

    SvaraRadera
  5. Vet inte vad jag gör men jag har alltid haft tur med dem, däremot så vill jag gärna att de skall vara kortare och det har jag inte lyckats med hittills..

    CanCan firar 2 år som webshop och börjar med en tävling på bloggen..artprint! Kika in vetja!

    SvaraRadera
  6. Vattna inte på löken, då växer den alldeles för snabbt och blir lång och ranglig.
    Vattna istället underifrån, på fatet, så att rötterna får suga i sig vattnet.

    Och så kan man ställa den varmt, på fönsterbrädan över ett element funkar bra.

    / Anneli

    SvaraRadera
  7. Vad fint det var med träfatet!
    /Kram Anne

    SvaraRadera
  8. Tack för tipset! Och så himla fint arrangemang.

    Kramar Jannice

    SvaraRadera
  9. Japp. Så har jag gjort och lärt av min mamma. Inte alltid det har blivit en ny knopp men det har alltid blivit blad.
    Hälsar
    Lena i Kalmar

    SvaraRadera
  10. Oj! Jag har nästan ett exakt lika tråg! Så där måste ju jag också fixa till det:)
    Supersnyggt!
    Tack för tipset.

    Kram Susanne

    SvaraRadera
  11. Jag gick just ch undrade hur man gjorde,tack!!!

    SvaraRadera

Annonser: