tisdag 19 april 2011

Påskris med decoupageägg!

Min omtänksamma pappa kom förbi med ett knippe alriskvistar som han plockat åt mig och nu står de på plats i matrummet i vasen Sockerärt från IKEA.


Små söta alkottar.

I riset hänger ägg som jag har dekorerat med decoupageteknik. Decoupage är, för dig som inte prövat, ett både enkelt och roligt pyssel.

Allt du behöver är servetter, decoupagelim (har du tapetklister hemma funkar det med) och en pensel. Börja med att dela servetten så att den blir tunnare och mer lättarbetad, klipp sedan ut lagom stora bitar och fäst fast genom att stryka lim över hela ytan, låt toka och stryk eventuellt ett lager lack på för bättre hållbarhet. Både ägg, servetter och decoupagelim kommer från Panduro.

Decoupage är som sagt mycket enkelt, min lilla skrutta (snart 3år) tycker att det är jätteskoj och har gjort det här fina ägget. För fler tips på vad man kan göra med decoupage, klicka här.


Några vaktelägg och fjädrar har också fått komma fram. Även de från Panduro.

Nej nu ska jag hoppa i stövlarna och gå ut i trädgården en sväng, jag hade tänkt klippa häcken (Hagtorn) men blev osäker om det kanske är för tidigt!? Vi bor i zon V och delar av häcken planterade vi i höstas. Någon vänlig själ som vet?

Just nu pågår en tävling här på bloggen, klicka här för att komma dit.

11 kommentarer:

  1. Åh va fint!!! Jag som aldrig påskpyntar ska nog bannemig ta och blåsa ägg, fixa och trixa och göra påskris hemma! Tack för inspirationen! Tyvärr har jag inte ens en balkong så jag kan ingenting om växter... hoppas någon annan vet! Stor kram!

    SvaraRadera
  2. Vilka fina ägg du visar. Jag är följare av din blogg men tyvärr jättedålig på att lämna hälsningar efter mig. Men idag bättrar jag mig. Visst kan du beskära ditt Hagtorn nu, perfekt tid./Merja

    SvaraRadera
  3. Hej Lina! Idag fixade jag påskris till entrén. Kom på att det såg så himla trevligt och inbjudande ut när jag promenerade runt på byn och såg alla påskris. Två påskliljor fick följa med ut som sällskap. 2 st krukor med påskliljor för 40 kr på konsum, helt OK!

    SvaraRadera
  4. Hej :)

    Kul med decoupage...jag har aldrig kommit mig för att prova men jag har tänkt många gånger att jag vill!

    Snyggt med de blå-gröna äggen!

    Sitter här och snörvlar av en förkylning. Trist...passar också på att tjuvblogga lite ;)

    Ha det bra och lycka till med häcken!

    Annakarin

    SvaraRadera
  5. Måste nog prova på det där nån gång =) Gillar det blå/turkosblommiga ägget, jättefint!

    Kram A

    SvaraRadera
  6. Åh, vad fint! Det där borde jag göra med Julia, hon som älskar att pyssla!

    Kram Pernilla

    SvaraRadera
  7. Glad påsk Kram Sussi

    SvaraRadera
  8. Vi har oxå en hagtornshäck och vi trimmar till den i början på maj...

    SvaraRadera
  9. Kanske lite sen med påskigt inlägg, men decoupage kan man ju göra jämt =) tips, blanda trälim o vatten. Det fungerar lika bra!

    SvaraRadera
  10. Åh vilka fantastiskt söta decoupageägg!

    SvaraRadera

Annonser: