måndag 8 augusti 2011

Dagens skörd!


Just nu produceras det squash för högtryck i köksträdgården och jag har upptäckt att det är perfekt att koka mos på till lille W, det blir så löst och bra i konsistensen. Men eftersom han inte äter mer än ett par teskedar per dag så går det ju inte åt några mängder direkt =) Till vår egen lunch igår skar jag squash i tunna halvmånar och fräste i lite olja tillsammans med ett par klyftor pressad vitlök och rikligt med finhackade färska örter, jag tog basilika, timjan och oregano. Dessutom slängde jag i ett par finhackade salladslökar, tänk på att använda blasten också den smakar som gräslök! Sedan serverade jag squashröran med pasta och rikligt med nyriven parmesan, en lätt och god lunch!




Har ni inte provat lasagne gjord på squash istället för lasagneplattor så tycker jag att ni ska göra det bums, det är supersmarrigt! Skiva 1 stor squash med osthyvel, salta och låt rinna av på hushållspapper. Stek 400g köttfärs i smör tillsammans med vitlök, en burk krossade tomater, ett paket grädde, basilika och peppar. Varva sedan squash med köttfärs i en smord ugnsform, börja och avsluta med squash och toppa med 250g skivad mozarella, grädda i ugnen på 225 grader i ca 20 min. Det är vad som står på menyn här hemma i kväll! Vad hittar ni på för smarrigt med squash?

9 kommentarer:

  1. Mums vad det lät gott! Synd bara att jag inte har någon trädgård att odla i. Det är inte riktigt samma känsla när man köper på affären ;) Kanske är det därför det var så länge sedan lagade någonting med squash.

    SvaraRadera
  2. Härligt, härligt! Vi skördar också för fullt hos oss! Har just varit ifrån trädgården och landen i några dagar och det är nästan tokigt vilken växtkraft det finns. Har tagit in en vacker solros ikväll samt några färdiga squash. Jag brukar använda hem tärnade tillsammans med champinjoner i pastasås. Steker dem i vitlök och häller på lite matlagningsgrädde som de får puttra i. Mums! Parmesan ovanpå sedan. Vi använder även squashen på grillspett.
    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Nu blev jag plötsligt sugen på lunch! Egenproducerad sådan :) *drömmer mig bort*

    SvaraRadera
  4. Jag brukar skiva dem på längden, steka i grillpannan och pressa citron, flingsalt och olivolja...mycket gott. / Nel

    SvaraRadera
  5. Du kommer bli proffs på maträtter med squash. : ) Har du provat att baka med dom?
    När jag var liten odla min morfar det och vi fick hem. Då blanda vi ner det i maten till min hund.

    Kram Kia

    SvaraRadera
  6. Det är supergott att använda i lassagne bara byt ut lasagne plattorna mot skivor av squash

    SvaraRadera
  7. Vilken underbar skörd! Gott också...ska nog prova ditt recept. Det är ju så himla kul att prova något nytt!
    kram, Marita

    SvaraRadera
  8. En kollega till mig bakar chokladkaka med squash men jag har tyvärr inget recept. Jag är så imponerad av er köksträdgård och är i planeringsstadiet för att göra en egen men med helt annan design.

    SvaraRadera
  9. Vilken köksträdgår du har. Vad gott detta lät!

    Ha det fint

    SvaraRadera

Annonser: