fredag 23 september 2011

Supergott & enkelt knäckebröd!


Maria med finfina bloggen Almbacken tipsade för ett tag sedan om ett "enkelt och rysligt gott knäckebröd" vilket jag genast sparade i min att-göra-en-regnig-dag-mapp. Och idag var just en sådan dag så nu har vi bakat det här hemma och kan bara skriva under på att det är supersmarrigt, busenkelt och dessutom nyttigt! Kan det bli bättre? Här har jag knutit ett fint band runt en trave bröd och vips har du en trevlig liten gå-bort-present!



Detta är vad du behöver:

3,5 dl havregryn
1,5 dl linfrön
1 dl solrosfrön
1 dl sesamfrön
0,5 dl pumpakärnor
1 tsk salt
6 dl vatten
2 msk olja (utan smak)

Och så här gör du:

1. Blanda de torra ingredienserna med vattnet och oljan, täck över och låt stå över natten i kylen.
2. Bred ut smeten tunt på två bakplåtspappersklädda plåtar.
3. Ställ ugnen på 200 grader och grädda i ca 20 min.
4. Ta ut och skär brödet i bitar. Ta bort bakplåtspappret och lägg tillbaka bitarna på plåten.
5. Sänk temperaturen till 150 grader och grädda i ytterligare 30 min. Vänd efter halva tiden.




Ett annat presenttips är att göra som jag gjort här och varva alla torra ingredienser i en glasskål och skriva en personlig text med t ex dymo. Detta gav jag tillsammans med receptet till svärmor som en liten tack-för-all-ovärderlig-barnvakt-present. Hoppas att brödet smakar!


Det här knäckebrödet är som sagt supersnarrigt i sig men skulle nog också gifta sig väl med min favorit; brietårtan! Har ni inte testat att göra en sådan så är det ett tips på ett gott, festligt och superenket tillbehör till buffen, ostbrickan eller som förrätt. Tyvärr har jag varit för ivrig att äta den när jag gjort den så jag har inga bilder att bjuda er på men man tar bara en hel rund brieost, skär försiktigt av det översta lagret på osten, täcker med nötter och torkade frukter, ringlar över honung och skickar in i ugnen ca 10 min på 200 grader, mums!!!



9 kommentarer:

  1. Å så gott det ser ut och så fint det blev med burken. Perfekt present!
    Har skrivit ett meddelande till dig på facebook... :)
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Mumsigt! Jag gör ett liknande medn använder majsmjöl istället för havregryn. Bra GI-värde och en härligt krisighet med lite poopcornsmak.

    Testa gärna nästa gång!

    Kramen!

    SvaraRadera
  3. Åh så fina bilder du tagit och så perfekt gå bort present. Ska nog susa iväg och köpa en burk och ha med mig detta redan ikväll på middag till vänner. Tack för tipset! Mvh Ida

    SvaraRadera
  4. Vilken kul ide med presenten till svärmor. Kanske man skulle prova baka.
    Ha en skön söndag.

    Kram kia

    SvaraRadera
  5. Wow så gott det ser ut! Tack för tipset!

    SvaraRadera
  6. Hej! Jag bakade brödet och det blev jättegott! Tusen tack för receptet. Jag kopierade det och lade upp det på min egen blogg och länkade självklart till dig. Om det inte är okej att jag kopierat receptet skriv en kommentar i min blogg så tar jag bort det :) Kram Josefine

    SvaraRadera
  7. Nu har jag bakat det här knäckebrödet 2 gånger och det har spridit sig till massvis av bekanta. ALLA verkligen gillar brödet!! Tusen tack för receptet=)

    SvaraRadera
  8. Stort tack för detta smarriga recept på knäckebröd! Bakade detta idag och det gjorde succé! Himla smarrigt och perfekt med lite god ost till eller vispat smör.

    SvaraRadera

Annonser: